Suomalaisten suosikki jo 70 vuotta

29.5.2008
Upo-kodinkoneet ovat jo vuosikymmeniä pitäneet paikkansa kodinkonemarkkinoiden huipulla. Tavoitteellinen tuotekehitys takaa, että Upon kodinkoneet ovat aikansa kestävimpien, turvallisimpien ja taloudellisimpien kodinkoneiden sarjassa myös jatkossa. Suomessa Lahden Upo-tehtaalla tuotetaan huippulaadulla muun muassa Upo-lattialiesiä, -mankeleita ja -pesukoneita. Upon 50 cm levyinen induktioliesi on uusinta uutta Upon Lahden tehtaalta. Upon kodinkonetehtaita on lisäksi Ruotsissa ja Italiassa.

Seitsemän vuosikymmentä suomalaista kotitöiden vallankumousta

Upon juuret ovat vuonna 1918 puuseppä Aukusti Avoniuksen perustamassa Lahden Puuseppäverstaassa, joka myöhemmin nimettiin Asko Huonekaluksi. Vuonna 1938 perustettiin innovatiivisen perheyrityksen rinnalle Upo Metalli. Suurten sähköisten kodinkoneiden voittokulku alkoi 1950-luvulla, jolloin Upon Lahden tehtaillakin otettiin valmistukseen jääkaapit, pesukoneet, sähköliedet, sähkömankelit sekä pyykkilingot.

− Upo on säilyttänyt vankan aseman kotimaisilla kodinkonemarkkinoilla kaikkina vuosikymmeninä. Tämä on tulosta kotimaisesta valmistuksesta ja tuotekehityksestä, joka on osannut huomioida suomalaisten kuluttajien erityistoiveet. Uusi 50 cm levyinen induktioliesi on esimerkki tuotteesta, joka on tehty yhden markkina-alueen tarpeeseen: se palvelee suomalaisia, sillä lieden leveys on juuri suomalaisille keittiöille ominainen, kertoo myyntijohtaja Sami Hyvönen Uposta.

Italialainen kodinkoneisiin keskittynyt perheyritys Antonio Merloni osti Upon vuonna 2000. Samalla Upo sai tukevamman aseman pohjoismaisilla markkinoilla.
− Kuuluminen laajempaan kodinkonekonserniin on meille suuri etu, koska markkinat ovat, jos ei eurooppalaiset, niin ainakin pohjoismaiset. Omistajamme päätoimiala on kodinkoneiden valmistus, ja se antaa meille Suomessa vahvan selkänojan tuotekehitykseen, investointeihin ja kokonaisosaamiseen, Hyvönen kertoo.

Upo-kodinkoneet ajan hermolla

Upo-kodinkoneiden suosio perustuu kestävyyteen, turvallisuuteen, nykyaikaiseen muotoiluun ja hyvään hinta-laatusuhteeseen. Suomalaiset valitsivat Upon tänä vuonna seitsemättä kertaa peräkkäin luotetuimmaksi kodinkonemerkiksi (Luotetuin tuotemerkki -lukijatutkimus, Valitut Palat 2007).

Upo-kodinkonevalikoiman laitteiden energiankulutus on pääsääntöisesti parasta A-luokkaa ja niissä on useita taloudellisia toimintoja. Upon liesien sähkönkulutus on alhainen korkealuokkaisen eristyksen, rakenteellisten ratkaisujen ja käytettyjen materiaalien ansiosta. Kodinkoneiden turvallisuus on tärkeää etenkin lapsiperheissä. Upo-kodinkoneisiin turvallisuutta tuovat paitsi kestävät rakenteet ja runkoratkaisut, myös erilaiset lapsilukot ja lukittavat painikkeet. Upo-liesissä on erittäin alhaiset pintalämpötilat ja turvakytkin estää kytkettynä levyjen ja uunin käytön. Uusinta teknologiaa ovat Lahdessa valmistettavat induktioliedet, jotka mullistavat perinteisen lämmitysmenetelmän.